کد مطلب:5319 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:195

نگاهی منصفانه به مبارزات پیروان دین اسلام
ورود آگاهانه و كارشناسانه به اعماق تاریخ اسلام و مطالعه علمی و بی غرض سیره رسول خداصلی الله علیه وآله و كنكاش مشكلات و تنگناهای امروز جوامع بشری به درستی اثبات می كند كه گمشده امروز بشریت همان انسان كاملی است كه بالغ بر یكهزار و چهارصد سال پیش وظیفه سنگین رسالت را بر دوش كشید.

بررسی سیره و روش پیامبر خاتم صلی الله علیه وآله اعم از رفتار، گفتار، كردار و... كه آینه ای تمام نما از تزكیه و تهذیب نفس و به طور كلّی انسانیت به تمام معناست، گنجینه ای بی نظیر است.

چهارده قرن است كه تمدن اسلامی از اقیانوس اطلس گرفته تا دریای هند و از سواحل بحرالروم تا ریگستان افریقا، نفوذ شایان توجهی پیدا كرده و ملل و اقوامی كه در این قلمرو گسترده به نام مسلمان سكونت دارند، دیانت، آداب، رسوم و فرهنگ برخاسته از آن دین مقدس، یك ملت واحد را تشكیل داده اند.

این همه، به خاطر شیوه برخورد صحیح پیامبر خاتم صلی الله علیه وآله و كمال دین مقدس اسلام است؛ دینی كه در تمدن دنیا و در اقوام و ملل مختلف عالم به صور گوناگون ظهور پیدا كرد و تأثیرات مختلفی به جای گزارد.

مسلمانان علوم و فنون را به یونان و روم در اروپا منتقل نمودند، به نحوی كه تا پانصد سال، مدار حركت و توسعه اروپا بر پایه و اساس كتب و مصنفات آنان دایر و استوار بود. ارتقای علمی، اكتشافات فنی، و قانون های مدوّن، از جمله بركت های این دین مقدّس بود. علاوه بر آن، تأثیرات اخلاقی و تربیتی فراوان دین اسلام، بر جوامع غربی شگفت انگیز است.

دینی كه تمدّن های عظیم ملل بزرگی هم چون مصر، یونان، روم، ایران، آشور و بابل را درهم شكست و در دریای تمدّن خود هضم نمود تا جایی كه مورد اعجاب مستشرقان اروپا و امریكا گردید.

آنان معترف هستند كه به قدری تمدّن مسلمانان دقیق و عمیق بود كه قسمت اعظم تمدّن آن ها كه عبارت از مذهب، زبان و حرفه های گوناگون بود، هنوز در دنیا زنده و پایدار باقی مانده است.

همه این اقدام های شایسته، برخاسته از سیره، روش و پویایی فرهنگ اسلامی است.